پرشین اپلای

ضربه نهایی دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید

ضربه نهایی دونالد ترامپ پیش از 3 سال قبل
میثم هادی پور میثم هادی پور - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی

ضربه نهایی دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید

امضای قراردادهای بی‌سابقه نظامی با اعراب خلیج فارس ضربه نهایی دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید ‌هفته گذشته دولت «دونالد ترامپ» در آخرین هفته‌های استقرار در کاخ سفید به کنگره اطلاع داد که قصد دارد ده‌ها جنگنده اف-۳۵ ساخت کمپانی نظامی «لاکهید مارتین» را به‌همراه دیگر سخت‌افزارهای نظامی به امارات متحده عربی بفروشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این اقدام دولت ترامپ در زمانی انجام می‌شود که کارشناسان انتظار دارند با ورود «جو بایدن» دموکرات به کاخ سفید، فروش این تسلیحات متوقف شود تا از واکنش‌های احتمالا تحریک‌آمیز ایران جلوگیری شود.

توافق برای فروش این تجهیزات نظامی در ماه آگوست و پس از رسمی‌شدن عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل اعلام شد و فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-35 به امارات با نظر مثبت اسرائیل انجام خواهد شد. با‌این‌حال هنوز نگرانی‌هایی در اسرائیل وجود دارد که فروش جت‌های جنگنده پیشرفته به کشورهای عرب حوزه خلیج ‌فارس باعث ازبین‌رفتن برتری نظامی اسرائیل در منطقه می‌شود.

آن‌گونه که روزنامه «تایمز آو اسرائیل» گزارش داده، احزاب و رسانه‌ها از موافقت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، با فروش این جنگنده‌های پیشرفته به امارات به‌عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی رابطه انتقاد کرده‌اند. با اینکه برخی آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند فروش این جنگنده‌های نسل پنجم مستقیم با عادی‌سازی رابطه این کشور عربی و اسرائیل ارتباط ندارد اما تعدادی از مقام‌های دولت ترامپ اذعان کرده‌اند که توافق صلح با اسرائیل، امارات را در موقعیت بهتری برای خرید این جنگنده‌های مدرن قرار داده است. حتی قطر هم در فهرست مشتریان این جنگنده‌ها قرار دارد و گفته می‌شود اسرائیل موافقت اولیه خود را با فروش آنها به دوحه اعلام کرده است.

 

chat