پرشین اپلای

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش 3 سال قبل

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش ایده آل است و به همین دلیل است که دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا اتریش را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند. این که بازار کار در هر کشوری چه شرایطی داشته باشد و نرخ بیکاری به چه میزانی باشد علی الخصوص برای دانشجویان خارجی مهم است که هدف آن ها از تحصیل، در نهایت مهاجرت است. چراکه اگر نتوان پس از فارغ التحصیلی و پیش از انقضای ویزای تحصیلی شغلی پیدا نمود در نهایت باید خاک آن کشور را ترک کرد و امکان به وجود آمدن چنین مشکلی در کشورهایی که فرصت های شغلی زیادی ندارند یا خارجی ها را استخدام نمی کنند زیاد است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی پرشین اپلای تهیه گردیده راجع به شرایط کار پس از تحصیل در اتریش در سال 2020 اطلاعاتی ارائه شده است.

تحصیل در اتریش

با توجه به این که تحصیل در اتریش تقریبا رایگان است علی رغم این که اتریش کشوری انگلیسی زبان نیست، بین دانشجویان بین المللی طرفداران زیادی دارد. منتهی این دانشجویان 2 دسته می شوند، گروهی که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات به کشور خود بازگردند یا به کشور دیگری سفر کنند و گروهی که قصد آن ها از تحصیل در واقع مهاجرت به اتریش می باشد. البته برای تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش از جمله دانشگاه وین، با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شهریه اندکی باید از سوی دانشجویان بین المللی (Non EU/EEA Students) پرداخت شود، منتهی این هزینه آنقدر کم است که اتریش به عنوان کشوری که نظام تحصیلی رایگان دارد شناخته شده است. در واقع دانشجویان حوزه اقتصادی اروپا و اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش هر ترم تنها 20€ (یورو) به عنوان عضویت در اتحادیه دانشجویی و بیمه پرداخت می کنند.

سایر دانشجویان علاوه بر این 20€ (یورو) به طور متوسط 726€ (یورو) نیز در سال تحصیلی 2021-2020 در هر ترم می پردازند. البته شهریه دانشگاه های خصوصی اتریش برای تمامی دانشجویان یکسان است و با توجه به رشته ای که انتخاب کرده اند (پزشکی، حقوق و غیره) ممکن است به سالیانه 35000€ (یورو) یا بیشتر نیز برسد. هزینه دیگری که دانشجویان در اتریش باید مد نظر داشته باشند هزینه های ماهیانه است که برای یک نفر حدود 1000€ (یورو) می باشد. البته دانشجویان می توانند با مشغول شدن به کار پاره وقت دانشجویی ماهیانه بین 300€ تا 400€ (یورو) درآمد داشته باشند و با تهیه خوابگاه دانشجویی به جای اجاره منزل هزینه زندگی خود را به ماهیانه 800€ (یورو) کاهش دهند.

شرایط کار پس از تحصیل در اتریش برای خارجیان

اتریش نظام اقتصادی قدرتمندی دارد که از راه های مختلف از جمله صنعت تولید خودرو، گردشگری و غیره درآمد کسب می نماید. در حال حاضر نیز آنقدر فرصت های شغلی زیادی در اتریش وجود دارد که این کشور نیاز به جذب نیروی کار متخصص خارج از اتحادیه اروپا دارد به همین دلیل است که ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار صادر می کند. چه کسانی که بخواهند مستقیما برای کار به اتریش سفر کنند و چه دانشجویانی که قصد داشته باشند پس از اتمام تحصیلات خود شغلی پیدا کنند و اقامت خود در اتریش را تمدید نمایند باید درخواست کند تا برای آن ها ویزای جستجوی کار اتریش صادر شود. درخواست اخذ این ویزا که ویزای اقامتی به حساب می آید (category D visa) باید به کنسولگری یا سفارت اتریش تقدیم شود.

البته کسانی که از ابتدا ویزای جستجوی کار دریافت می کنند بدون این که در اتریش تحصیل کرده باشند تنها 6 ماه فرصت دارند شغلی پیدا کنند در حالی که فارغ التحصیلان دانشگاه های اتریش می توانند این ویزا را تا 12 ماه تمدید کنند. البته باید توجه نمود که اتریش عضوی از اتحادیه اروپا است و تابعین بسیاری دیگر از کشورهای اتحادیه برای پیدا کردن کار به اتریش سفر می کنند بدون این که نیازی به ویزا داشته باشند، در نتیجه فضای بازار کار رقابتی است. در واقع باید به این نکته توجه نمود که اگرچه فرصت های شغلی بی شماری در اتریش برای افراد متخصص وجود دارد اما شانس پیدا کردن کار بدون تسلط کامل به زبان آلمانی بسیار پایین است. در جدول زیر نرخ بیکاری در اتریش طی چند سال نشان داده شده است:

سال       نرخ بیکاری

2015    5.72%

2016    6.01%

2017    5.50%

2018    4.79%

2019    4.64%

2020    4.30%

متوسط درآمد ماهیانه در اتریش

کم ترین میزان درآمد دریافتی کار تمام وقت در اتریش طی سال 2020 به میزان 520€ (یورو) است و متوسط درآمد نیز در سال جاری ماهیانه 3820€ (یورو) می باشد. این رقم در کنار نرخ بیکاری در اتریش نشان می دهد که غالب مردم این کشور شرایط زندگی خوبی دارند و از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که نرخ بیکاری در برخی از کشورهای دنیا به طرز نگران کننده ای بالا است:

نام کشور / درصد بیکاری

بورکینافاسو/77%

سوریه/50%

سنگال/48%

هائیتی، جیبوتی و کنیا/40%

در میزان درآمد دریافتی در اتریش سطح درآمد، سابقه کار، رشته تحصیلی و مهارت های شغلی تاثیر عمده ای دارد و تبعیض نژادی در این کشور بسیار کم است. لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود 40000 سیاه پوست در اتریش زندگی می کنند و از امکانات رفاهی زیادی برخوردار هستند. علی رغم وجود فرصت های شغلی زیاد در اتریش برای خارجی ها، اتریش در گروه 5 کشور برتر دنیا به لحاظ شرایط شغلی و فرصت های کاری قرار نمی گیرد؛ این 5 کشور عبارت هستند از:

·         سنگاپور

·         امارات متحده عربی

·         استرالیا

·         ایالات متحده آمریکا

·         فرانسه

برعکس توریست ها که با دانستن زبان انگلیسی می توانند در هتل ها و سایر مکان های گردشگری وین به راحتی رفت و آمد داشته باشند، فرصت های شغلی کمی برای کسانی که به زبان آلمانی مسلط نیستند وجود دارد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به شرایط کار پس از تحصیل در اتریش طی سال 2020 بیان شد. علاقه مندان به مهاجرت به اتریش می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به کار و تحصیل در این کشور و همچنین به جهت بررسی شدن شرایط خود با موسسه حقوقی پرشین اپلای تماس حاصل فرمایند.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat