پرشین اپلای

دانشگاه های رایگان سوئیس

دانشگاه های رایگان سوئیس 3 سال قبل

دانشگاه های رایگان سوئیس

هزینه تحصیل در سوئیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین بوده و تحصیل در دانشگاه های رایگان سوئیس فقط در دانشگاه های دولتی آن هم با اعطای بورس امکانپذیر است. بنابرین، تحصیل در دانشگا های سوئیس اصلا رایگان نبوده اما هزینه تحصیل در آنها مخصوصا با وجود بورسیه تحصیلی می تواند به شدت پایین باشد. همچنین باید اضافه کرد که قانون اخذ شهریه نیز درباره کلیه دانشجویان درحال تحصیل در کشور سوئیس (چه دانشجوی خارجی و چه دانشجوی بومی) اجرا می شود.

شرایط تحصیل رایگان در سوئیس 2020 چگونه است؟

وضعیت شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی سوئیس به چه صورتی است؟

چگونه می توان در دانشگاه های سوئیس رایگان ادامه تحصیل داد؟

دانشگاه های ارزان سوئیس در سال جدید کدامند؟

زمانی که نامی از سوئیس به گوش می رسد، بی گمان همگان به وقت شناسی، استاندارد بالای زندگی، قوانین بی نقص و صد البته به سنت های قدیمی سوئیس در ساعت سازی، شکلات سازی و مهندسی دقیق سوئیسی ها فکر می کنند. با این حال، یکی از مواردی که سوئیس به جوانان از سراسر جهان ارائه می کند تحصیلات عالی بسیار مقرون به صرفه و در عین حال کیفیت بالا می باشد. در این مقاله تیم کارشناسی موسسه پرشین اپلای درباره نحوه و جزئیات تحصیل رایگان در کشور سوئیس به بحث می پردازند.

تحصیل در دانشگاه های رایگان سوئیس

سیستم آموزش عالی کشور سوئیس متشکل از 10 دانشگاه استانی، 2 دانشگاه صنعتی فدرال، 7 دانشگاه علوم کاربردی و 20 دانشگاه تربیت دبیری می باشد که انواع برنامه های تحصیلی را در 3 مقطع زیر ارائه می دهند:

برنامه کارشناسی در سوئیس: تحصیل کارشناسی در کشور سوئیس معمولا 3 سال به طول انجامیده و مستلزم دریافت حدود 180 واحد (ECTS) می باشد. از شرایط لازم برای اخذ پذیرش و ثبت نام در این دوره تحویل مدرک دیپلم متوسطه و تسلط بر زبان آلمانی است. چرا که تحصیل کارشناسی در اغلب دانشگاه های معتبر سوئیسی همانند دانشگاه صنعتی زوریخ ETH Zurich به زبان آلمانی امکان پذیر است.

برنامه کارشناسی ارشد در سوئیس: این برنامه تحصیلی در دانشگاه های رایگان سوئیس حدود 2 سال طول کشیده و ساختاری شامل 90 الی 120 واحد درسی (ECTS) دارد. لازمه ثبت نام در این دوره داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاه معتبر و ارایه نمره قبولی در آزمون ورودی GMAT یا GRE و نیز ارائه نمره آزمون زبان انگلیسی آیلتس نمره 6 به بالا و تافل نمره 70 تا 90 می باشد. دانشجویان ارشد سوئیسی برای اخذ مدرک پایان دوره ملزم به دفاع از پایان نامه خود می باشند.

برنامه دکتری در سوئیس: این برنامه نیز بین 3 تا 5 سال طول می کشد. این برنامه تحصیلی نیز مشتمل بر اخذ 120 واحد (ECTS) بوده و دانشجویان معمولا در دانشگاه استانی یا دانشگاه صنعتی فدرال مشغول به تحصیل می شوند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد و نیز تسلط بر زبان انگلیسی یا آلمانی جزء شرایط تحصیل دکتری در سوئیس می باشد.

شرایط دانشگاه های رایگان در سوئیس

شهریه دانشگاهی اخذ شده در دانشگاه های سوئیس مسلما در مقایسه با دانشگاه های انگلستان و آمریکا به چشم نمی آید. این امر تقریبا بدان سبب می باشد که کلیه دانشگاه ها در کشور سوئیس از طریق پول مودیان مالیاتی تحت حمایت مالی قرار می گیرد. معمولا شهریه های مقطع کارشناسی در دانشگاه های بسیار معروف بین CHF400 تا CHF3700 (فرانک) متغیر است. پس سوئیس در زمره کشورهایی قرار ندارد که تحصیل در آنها رایگان است. اما با این وجود برخی از دانشگاه های سوئیسی به دانشجویان خود بورس تحصیلی اعطاء کرده تا شهریه و هزینه زندگی آنها را تحت پوشش قرار دهد. برخی از این بورس ها و گرانت ها نیز توسط خود دولت سوئیس به دانشجویان عرضه می شود.

علاوه بر تفاوت بین سطح شهریه های دانشگاه های سوئیسی با دانشگاه های انگلستان و آمریکا، سطح این شهریه ها بین دانشگاه های سوئیسی نیز کاملا متفاوت است. دلیل این امر نیز آن است که اغلب دانشگاه های دولتی کشور سوئیس از حمایت های مالی دولت این کشور برخوردار هستند که این در مورد دانشگاه های خصوصی این کشور صدق نمی کند. تفاوت شهریه ها در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور سوئیس از این قرار است:

نحوه تحصیل در دانشگاه های رایگان سوئیس

همانطوری که در مطالب قبلی نیز ملاحظه کردید از بین دانشگاه های کشور سوئیس، شهریه دانشگاه های دولتی این کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد و دانشجویان واجد شرایط می توانند با اخذ بورس تحصیلی از شرایط تحصیل رایگان در این دانشگاه ها برخوردار شوند. پس بنابرین، شرط تحصیل رایگان در دانشگاه های سوئیس اخذ بورسیه تحصیلی می باشد. اما انواع بورس تحصیلی در دانشگاه های کشور سوئیس در سال 2020 از این قرار است:

عنوان بورس تحصیلی

دانشگاه اعطا کننده

مبلغ بورس تحصیلی

بورسیه های دانشجویان ارشد برتر دانشگاه صنعتی زوریخ ETH Zurich

دانشگاه صنعتی زوریخ ETH Zurich

برنامه فرصت بورسیه برتر یا ESOP با مبلغ سالیانه  22000 فرانک / برنامه بورسیه ارشد (MSP) با مبلغ سالیانه حدود  12000 فرانک

 

گرانت های دانشجویان ارشد دانشگاه لوزان سوئیس ویژه دانشجویان خارجی

دانشگاه لوزان سوئیس

            مبلغ بورس معادل  1600  فرانک در ماه

بورسیه های موسسه تحصیلات تکمیلی ژنو

موسسه تحصیلات تکمیلی ژنو

            میزان بورس کامل حدود  20000  فرانک  در سال می باشد

پژوهانه های دانشجویان برتر کارشناسی ارشد دانشگاه ژنو

دانشگاه ژنو

مبلغ گرانت بین  10000 الی  15000  فرانک

بورس های آکادمی حقوق بشر ژنو

آکادمی ژنو

بورسیه کامل پوشش دهنده شهریه ها تا سقف  18000  فرانک  به علاوه هزینه زندگی به مدت 10 ماه

بورسیه های دانشگاه برن

دانشگاه برن

 1600  فرانک

                       

نحوه تحصیل در دانشگاه های رایگان سوئیس

دانشگاه های ارزان سوئیس کدامند؟

تحصیل در سوئیس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی می تواند خیلی جذاب باشد. دولت سوئیس و شرکت های این کشور با حمایت های مالی خود موجب آن می شوند که دانشگاه های ارزان و شهریه پایینی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار گیرد. این دانشگاه های ارزان انواع برنامه های تحصیلی را در مقاطع مختلف و با هزینه های مقرون به صرفه در اختیار متقاضیان قرار می دهند. از انواع دانشگاه های ارزان کشور سوئیس در سال 2020 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

همانطور که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود از بین ارزانترین دانشگاه های کشور سوئیس، دانشگاه صنعتی زوریخ با میانگین شهریه سالیانه حدود 1221.29€ (یورو) جزء شاخص ترین دانشگاه های رایگان سوئیس محسوب می شود که شرط تحصیل رایگان در این دانشگاه نیز بهره مندی از برنامه های بورس تحصیلی برنامه فرصت بورسیه برتر یا ESOP یا برنامه بورسیه ارشد (MSP) می باشد.

شرایط اخذ ویزا برای تحصیل در سوئیس

مطابق قوانین و مقررات مهاجرتی کشور سوئیس، متقاضیان برای تحصیل رایگان در سوئیس نیازمند اخذ ویزای تحصیلی سوئیس می باشند. اصولا ویزای تحصیلی کشور سوئیس نوعی اقامت اعطایی به متقاضیان بوده و با توجه به ملیت و مدت زمان تحصیل متقاضیان به دو دسته ویزای کوتاه مدت (ویزای C شنگن) و ویزای بلند مدت (ویزای D ملی) دسته بندی می شود. تفاوت این دو نوع ویزای اقامت نیز در زمان اقامت آنها است. اعطای ویزای کوتاه مدت منوط به تحصیلات تا 3 ماه ولی اعطای ویزای بلند مدت مشروط به تحصیلات بیش از 3 ماه در کشور سوئیس می باشد. اما مدارکی که متقاضیان بابت اخذ ویزای دانشجویی بایستی به سفارت سوئیس تحویل دهند شامل:

1.      فرم درخواست ویزای بلند مدت سوئیس

2.      چندین قطعه عکس پاسپورتی

3.      پاسپورت بین المللی (با اعتبار بیش از 3 ماه)

4.      تاییدیه یا نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه سوئیس

5.      رسید پرداخت شهریه دانشگاهی و هزینه ثبت نام

6.      گواهی تمکن مالی کافی جهت اقامت و زندگی در کشور سوئیس

7.      نامه اخذ بورس دانشجویی صادر شده از سوی دانشگاه کشور سوئیس

8.      رزومه یا CV متقاضی

9.      انگیزه نامه یا SOP

10. رزرو بلیط برگشت

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat