پرشین اپلای

آشنایی با آزمون YÖS

آشنایی با آزمون YÖS 3 سال قبل

آشنایی با آزمون YÖS

اکثر دانشگاه های ترکیه از آزمون YÖS(Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) جهت سنجش آن دسته از دانشجویان خارجی که مقطع دبیرستان خود را خارج از ترکیه گذرانده اند، استفاده می کنند. در واقع پذیرش دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی و یا پزشکی و دندانپزشکی ترکیه از طریق همین آزمون صورت می گیرد.

آزمون YÖS در اغلب دانشگاه‌های معتبر، به صورت اختصاصی و با رعایت چهارچوب مورد نظر طراحی شده و یک بار در سال برگزار می گردد. بنابراین یکی از اقدامات مهم برای تحصیل در ترکیه، اطلاع از زمان برگزاری آزمون یوس در دانشگاه مورد نظر و آمادگی برای آن است.

ثبت نام  آزمون یوس : معمولا بهمن ماه هر سال   زمان ثبت نام آزمون YöS ( یوس ) در دانشگاه های مختلف است و هر دانشگاه بصورت مجزا آزمون YöS ( یوس ) را برگزار می کند.

تاریخ آزمون یوس :  آزمون یوس بین اردیبهشت ماه تا تیر ماه برگزار می شود .

تاریخ اعلام نتایج یوس : معمولا دو هفته بعد از برگزاری آزمون نتایج در سایت دانشگاهی که در آزمون یوس آن ثبت نام کرده اید منتشر می شود.

یکی از مدارک لازم جهت شرکت در این آزمون، مدرک دیپلم و یا مدرک پیش‌دانشگاهی است. همچنین در صورتی که دانش‌آموز سال آخر دبیرستان هم باشید، می توانید در این آزمون شرکت کنید.

سوالات آزمون YÖS ترکیه شامل سه بخش هوش، هندسه و ریاضی  می‌شود. البته تعداد سوالات و بودجه‌بندی هر بخش این آزمون در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است، اما در بیشتر موارد آزمون دهندگان باید به ۸۰ سوال (۴۰ سوال هوش+ ۳۵ سوال ریاضی+ ۵ سوال هندسه) در حدود ۹۰ دقیقه پاسخ دهند.

این آزمون می تواند با یکی از زبان های ترکی، انگلیسی و یا در برخی موارد فارسی در اختیار شما قرار بگیرد. خوشبختانه با توجه به سیستم آموزشی ایران، دانش آموزان ایرانی در بیشتر موارد و حتی بدون مطالعه چندان زیادی، می‌توانند به این سوالات پاسخ درست دهند. هر سوال در آزمون یوس ۵ گزینه دارد و در اغلب موارد به ازای هر ۴ جواب غلط یک نمره منفی دیگر نیز برای شما لحاظ می شود، بنابراین توصیه می شود در پاسخ به سوالات با احتیاط بیشتری عمل نمایید.

محل برگزاری آزمون در مکان دانشگاه مورد نظر و یا سایر شهرهای دیگر خواهد بود. حتی در برخی از شهرهای ایران نظیر تهران، تبریز و ارومیه نیز حوزه امتحانی برای آزمون یوس وجود دارد. این آزمون یک بخش دیگر برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترک‌زبان دارد.

در این بخش ۶۰ دقیقه ای میزان تسلط متقاضیان به زبان ترکی سنجیده می شود. اما اگر قصد ادامه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را دارید باید به جای این بخش نمره آزمون آیلتس یا تافل خود را ارائه دهید. به یاد داشته باشید قبولی در این آزمون به معنای پذیرش ۱۰۰ درصدی شما نیست و باید مدارک دیگری را نیز ضمیمه نتیجه آزمون نمایید.

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat