پرشین اپلای

شرایط تحصیل در چک

شرایط تحصیل در چک 3 سال قبل

تحصیل در چک

کشور چک یکی از کشور هایی است که دارای شرایط تحصیلی بسیار عالی و در مواقعی رایگان می باشد. شرایط تحصیل در چک به گونه ای است که افراد زیادی سالانه تصمیم به تحصیل در این کشور می گیرند. معمولا افراد در مقاطع دانشگاهی در این کشور مشغول به تحصیل می شوند. در ادامه شرایط تحصیل در چک و چگونگی سیستم آموزش دانشگاهی در این کشور ارائه خواهد شد.

شرایط تحصیل در چک

ادامه ی تحصیل در چک، به عنوان مقصدی در میان کشورهای اروپایی امروزه مورد توجه دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف قرار گرفته است. به گونه ای که هم اکنون 39000 دانشجوی بین المللی در واحد های مختلف دانشگاهی این کشور در حال تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی می باشند. برای تحصیل در چک، اولین گام، داشتن ویزای تحصیلی این کشور است که به وسیله ی آن می توان اقامت و یا حتی تابعیت این کشور را دریافت نمود. در کشور چک حدود 70 مرکز آموزش عالی وجود دارد که اکثر آن ها خصوصی هستند. در میان رتبه های زیر 400 در دنیا، نام 12 دانشگاه از دانشگاه های کشور چک به چشم می خورد. برای افرادی که قصد تحصیل در چک را دارند، جالب است که بدانند دانشگاه های این کشور بالاترین رتبه ها را در قاره ی اروپا و آسیا به دست آورده اند.

شرایط تحصیل در چک (عمومی)

برای اینکه بتوانید در دانشگاههای کشور چک پذیرش بگیرید، باید در مقاطع مختلف تحصیلی دارای شرایط خاصی باشید. در صورتی که بخواهید در دوره های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در کشور چک تحصیل نمایید، نیازمند مدرک دیپلم می باشید. همچین می بایست در آزمونی به نام ماتوریتا شرکت نمایید. جهت ورود به دوره های کارشناسی ارشد شرط لازم اتمام دوره های کارشناسی می باشد.

شرط اصلی ورود به مقطع دکتری نیز تکمیل دوره های کارشناسی ارشد است. در هر صورت ورود به هر یک از این دوره ها، مستلزم شرکت در آزمون ورودی و مصاحبه می باشد. جهت ارسال در خواست خود تا اواخر فوریه فرصت دارید. دوره های آموزش عالی در کشور چک نیز به دانشگاه بستگی دارد که این دوره ها می تواند تمام وقت یا نیمه وقت باشد.

در دانشگاههای چک برخی رشته های از برخی دیگر قوی تر و اصطلاحا قطب هستند مثلا رشته های مهندسی، هنر و تئاتر در برخی دانشگاههای این کشور زبانزد می باشند. در حالت عادی برای تحصیل در دانشگاههای چک مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل 6 ایلتس و یا معادل آن در تافل نیاز دارید این در حالی است که اگر مسلط به زبان چکی باشید به هیچ مدرک زبانی دیگری برای تحصیل در دانشگاههای چک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، نیاز نخواهد داشت.

شرایط تحصیل در چک در مقاطع دانشگاهی

مقاطع دانشگاهی در کشور چک به نحوی است که همانند دیگر کشورها در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

دوره های کارشناسی در کشور چک با توجه به شرایط تحصیل در چک شامل یک دوره ی 3 تا 4 ساله می باشد. مدرک تحصیلی که دانشجویان در پایان این مقطع دریافت می کنند، متفاوت است و بستگی به رشته ی تحصیلی فرد دارد. شرایط تحصیل در چک این گونه ایجاب می کند که فرد در پایان تحصیل خود در یک آزمون نهایی دولتی شرکت کرده و همچنین می بایست پایان نامه ارائه دهد. دوره های کارشناسی ارشد شامل 140 تا 180 واحددرسی می باشد.

شرایط تحصیل در چک در مقطع فوق لیسانس

دوره های کارشناسی ارشد در کشور چک 2 تا 3 سال به طول می انجامد و شامل 60 تا 180 واحد درسی می باشد. در کشور چک دوره های کارشناسی ارشد به دو شکل ارائه می گردد. در شکل اول فرد می تواند به صورت پیوسته تحصیل کند که 2 تا 3 سال به طول می انجامد. اما در صورتی که به صورت نا پیوسته تحصیل کند می بایست 4 تا 6 سال ( در برخی رشته های تحصیلی در این مقطع تحصیل نماید. شرایط تحصیل در چک به این صورت است که افراد فارغ التحصیل در رشته های پزشکی و یا دامپزشکی می بایست در پایان در یک آزمون نهایی شرکت کرده و از پایان نامه ی خود دفاع کنند.

شرایط تحصیل در چک در دکتری

مقطع دکتری در کشور چک 3 سال به طول می انجامد. با توجه به شرایط تحصیل در چک در مقطع دکتری این مقطع شامل کارهای تحقیقاتی است و در پایان تحصیلات یک پایان نامه می بایست ارائه شود.

دانشگاههای چک

دانشگاه چالز – دانشگاه فنی– مهندسی چک –  دانشگاه صنعتی برنو و دانشگاه پالاکی از دانشگاههای بنام در جمهوری چک هستند.

شهریه دانشگاههای چک

دانشگاههای کشور چک، شامل ۲۶ دانشگاه ملی و ۲ دانشگاه دولتی و ۴۳ دانشگاه خصوصی است. بر اساس شهریه دانشگاه های چک تحصیل در دانشگاهای این کشور در دو بخش خصوصی و دولتی صورت می گیرد. دانشگاههای ملی و خصوصی کشور چک تحت نظارت وزارت آموزش، جوانان و ورزش جمهوری چک به فعالیت مشغول می باشد. دانشگاههای دولتی، تحت نظارت وزارت کشور چک در حال فعالیت هستند. برای پذیرش در دانشگاههای ملی و دولتی چک، دانشجویان در صورت تسلط به زبان چکی برای تحصیل شهریه ای به دانشگاه پرداخت نمی کنند وتحصیل در دانشگاه های چک برای آن ها رایگان محسوب می شود. دانشگاه چارلز، دانشگاه ماساریک و دانشگاه الوموک از دانشگاههای معتبر و دولتی جمهوری چک می باشند. در صورتی که دانشجو به زبان چکی تسلط نداشته باشد، شهریه دانشگاهای چک برای او رایگان نبوده و باید هزینه تحصیل خود را پرداخت نماید. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاههای خصوصی نیز بایستی شهریه تحصیل خود را بپردازند. شهریه دانشگاههای خصوصی چک در حدود ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال می باشد.

هزینه زندگی در چک

شور چک به دلیل جاذبه های دیدنی و توریستی که دارد، دارای طرفداران زیادی است. با توجه به این موضوع هزینه زندگی در چک و یا تحصیل در این کشور بسیار مناسب بوده و هزینه های گرانی را شامل نمی شود. اگر شما قصد اقامت در این کشور را داشته باشید هزینه ای که برای اقامت در یک آپارتمان می بایست پرداخت نمایید ۴۳۲ یورو می باشد. در صورتی که شما دانشجو نیز باشید برای اقامت در یک خوابگاه ۱۰۰ یورو در ماه پرداخت می کنید. هزینه ی غذایی که شما در یک رستوران میل می کنید در کل ۵ یورو می باشد. سایر هزینه های مواد غذایی به این گونه است که شیر ۶ یورو، نان ۸ یورو و در کل میانگین هزینه ای که شما برای هزینه ی زندگی در چک و برای مواد غذایی پرداخت می کنید در طول یک ماه ۱۵۵ یورو می باشد. در متن زیر هزینه های تهیه ی مواد غذایی به خوبی نمایش داده شده است.

ویزای تحصیلی چک

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی در چک:

1.      ارائه ی یک دعوت نامه ی رسمی برای تحصیل در مدارس و یا کالج ها و دانشگاه های کشور چک در انواع رشته های تحصیلی

2.      نشانی کامل فرد متقاضی شامل: ادرس، شماره تلفن موبایل یا منزل

3.      ارائه ی اصل مدرک پاسپورت به صورتی که دارای یک سال و نیم اعتبار باشد.

4.      ارائه ی ۶ قطعه عکس به سایز های ۳ در ۴ و ۴ در ۶ به سفارت چک.

5.      ارائه ی یک کپی از بلیطی که برای شهر مورد نظر که دانشگاه در آن قرار دارد اخذ شده است.

6.      کپی از مدرک فیش پرداختی شهریه ی دانشگاه که این مدرک در صورتی لازم است که سفارت چک جهت اخذ ویزای تحصیلی در چک آن را خواسته باشد.

7.      ارائه ی آزمایشاتی که مربوط به صحت و سلامتی جسمانی شماست.

8.      ترجمه ی تمامی صفحات شناسنامه به زبان انگلیسی همراه با مهر تایید از دادگستری و وزارت امور خارجه.

9.      ارائه ی تمامی مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات که این مدارک می بایست به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد.

10.  ارائه ی مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در صورت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی.

11.  ارائه ی پرینت از وضعیت مالی فرد به منظور اعلام توانایی مالی جهت تحصیل در کشور چک.

 

همین حالا از اینجا برای تعیین وقت مشاوره اقدام کنید


همین حالا میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید

واتساپ message تلگرام send تماس call


chat